Pozyskiwanie leadów przez SMS

Jeśli planuje się pozyskiwać leady w postaci numerów telefonów do przyszłej kampanii SMS, zasady tego pozyskiwania będą podobne jak przy Lead Ads. Nie jest narzucana żadna konkretna forma ani treść, trzeba jednak zadbać o to, by użytkownik był pewien, komu i na jaki cel podaje swoje dane.

Przykład

Do pozyskiwania leadów wykorzystuje się łatwy do zapamiętania 4-cyfrowy numer telefonu, na który użytkownicy – zachęceni kampanią reklamową – przesyłają SMS i w ten sposób zapisują się do bazy. Taki sposób będzie dopuszczalny w świetle RODO, wszystko jednak zależy od tego, jakim komunikatem będzie się zachęcać do pozostawienia leada.


Może to być np. formuła:

Chcesz otrzymać kod rabatowy 10% na pierwsze zakupy w xyz.pl? Wyślij do nas SMS o treści „RABAT”. W ten sposób wyrażasz zgodę na otrzymywanie SMS-ów o promocjach w sklepie xyz.pl. Zgadzasz się?

Po wysłaniu przez użytkownika pożądanego pierwszego SMS-a warto przesłać mu automatycznie od razu krótką
wiadomość z linkiem do polityki prywatności. W ten sposób spełni się rozbudowane obowiązki informacyjne wynikające z RODO. Dopiero po tym kroku warto wysłać SMS potwierdzający typu:

Dziękujemy, zapisałeś się na listę SMS-ową. Będziemy przesyłać Ci informacje o promocjach w naszym sklepie.

Trzeba pamiętać, że RODO wymaga, by odwołanie zgody było tak samo łatwe dla użytkownika, jak jej wyrażenie. Warto więc w jednym z pierwszych SMS-ów poinformować użytkownika:

Jeśli chcesz wypisać się z naszej listy, możesz to zawsze zrobić, pisząc do nas „STOP”.

Jeśli to możliwe, to najlepiej byłoby w każdym SMS-ie podawać krótki link dezaktywujący, np. o treści: Wypis z SMS-ów [tutaj link], podobnie jak obecnie robi się to w wiadomoś­ciach e-mail wysyłanych w ramach kampanii e-mailingowych.

Identyczne zasady będą obowiązywały, jeśli SMS-y będą pozyskiwane w ramach akcji lojalnościowej lub konkursu.
Najważniejszy jest zawsze szczery i przejrzysty przekaz wyjaśniający, że podanie numeru telefonu następuje w celu otrzymywania kolejnych wiadomości SMS (a nie tylko w celu uzyskania danej korzyści).

Poniższa praktyka nie jest zgodna z RODO:

Najpierw zamieszcza się komunikat zachęcający do udziału w konkursie:

Weź udział w konkursie, by wygrać wycieczkę do Włoch. Wyślij SMS o treści „Włochy”, by brać udział w losowaniu. Regulamin promocji dostępny [tutaj].

Następnie w regulaminie wskazuje się, że uczestnik, zgłaszając się do konkursu, wyraża zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych do celów marketingowych.

Lepiej będzie zrobić to następujący sposób:

Komunikat zachęcający do udziału w konkursie:

Weź udział w konkursie, by wygrać wycieczkę do Włoch. Wysy­łając SMS o treści „Włochy”, zgadzasz się na otrzymywanie na swój numer telefonu informacji o promocjach w sklepie xyz.pl. Jednocześnie zgłaszasz swój udział w losowaniu wycieczki. Szczegóły promocji znajdziesz [tutaj]. Przeczytaj, by nie być zaskoczonym warunkami konkursu.

Jeśli użytkownik poda swój numer telefonu, wysyłając wiadomość SMS, otrzymuje automatycznie SMS z linkiem do regulaminu, SMS z linkiem do polityki prywatności oraz SMS z informacją, że w każdej chwili można się wypisać z listy SMS-owej, wysyłając odpowiednią wiadomość.

 

Pozyskiwanie leadów przez narzędzia typu CallPage

 

Popularne obecnie narzędzia do pozyskiwania kontaktów telefonicznych od klientów, za pomocą których użytkownik podaje na stronie www swój numer telefonu, a system automatycznie oddzwania do niego w czasie krótszym niż minuta, pozwalają na rozmowę w tym temacie, który rozpoczął klient. W trakcie rozmowy można jednak poprosić o zgodę na kolejny kontakt i w ten sposób zbudować bazę do celów telemarketingu. Można również wykorzystać formularz typu CallPage do pozyskiwania lea­dów na cele późniejszych kampanii telefonicznych lub SMS-owych. Wszystko zależy od odpowiedniego sfomułowania komunikatów na stronie www. Należy postępować tak, jak opisano wcześniej przy kampaniach SMS. Odpowiednie komunikaty wyjaśniające od razu, komu i w jakim celu użytkownik pozostawia swój numer telefonu wraz z przesłaniem polityki prywatności (w celu wypełnienia obowiązków informacyjnych) oraz z informacją, że w każdej chwili można się wypisać, będzie spełniało wymogi RODO dotyczące uzyskania świadomej, wyraźnej i konkretnej zgody na przetwarzanie danych osobowych.